onsdag 1 april 2020

Dimmig lektyr


Jag säger farväl till Corinne Atlan med en trio ”dimmiga” böcker som hon rekommenderar för fördjupad/vidare läsning i detta dunkla ämne. Först ut en deckare ( en genre som jag är mycket dåligt bevandrad i och som inte tillhör mina favoriter men smaken är olika ) i sydstadsmiljö (Louisiana) ” Electric Mist With Confederate Dead”. Mördarjakt i träskmiljö och säkert spännande för den som ” kan lide den slags”.


Umberto Ecos ” Baudolino” tar avstamp i 1200-talet och korstågen. Den här romanen vill jag gärna läsa och turligt nog finns den i pocketutgåva. ( Tyvärr är den utgallrad på ” mitt” bibliotek.)


” Austerlitz” av W.G. Sebald - ytterligare en bok insvept i dimmiga mysterier. Något som passar att fördjupa sig i just nu, tycker jag. Och jodå, jag läser den svenska översättningen.
Från dimma går jag sedan till snö men det kommer jag till vid ett senare tillfälle.

Inga kommentarer: