torsdag 28 februari 2019

Bokens dag


Det var länge sedan jag var på bokrean - med åren har den blivit en rätt glanslös tillställning och inte är den som förr med dignande bokbord och rejäla fynd. Trots detta hamnade jag i alla fall på ortens bok/pappershandel och nu läser jag min inköpta reabok - Morten Strøksnes ” Havsboken” som har jakten på en håkäring som röd tråd. Nu handlar det inte bara om den stackars håkäringen ( varför låter  man dem inte vara ifred för att få simma runt där nere i havsdjupen?) utan även om andra djur ( människan inberäknad) och naturen vi lever i ( som vi gladeligen skövlar och fördärvar). Strøksnes gör flera nedslag i litteraturens värld också ( jodå, det blir så klart Moby Dick men även Rimbaud och Hemingway). Lärorikt och humoristiskt på en gång. Det enda som inte är ett dugg roligt är jakten på den arma hajen - vars kött är oätligt dessutom ( om man inte vill få det serverat i så kallat fermenterat skick).

Jag plockade åt mig Jane Austens brev också- i översättning av Paulina Helgeson.


En vacker och behändig volym och brevväxlingar kan jag inte få nog av.

Inga kommentarer: