måndag 18 maj 2015

Undrens sjö

(Fotot är lånat)

 Fordom utgjorde denna sjö förnämsta
vattenvägen mellan hansestäderna vid Östersjön, i
synnerhet Lybeck, och städerna i det inre Ryssland. (Nordisk familjebok)


 Tjudskoje ozero- "Undrens sjö" ligger på gränsen mellan Estland och Ryssland. Jag följer Peder Sjögren och hans hustru Vera Alexandrova (hon var en mycket känd dansös) på en kombinerad bröllops- och reportageresa. Året var 1937 och man kunde ännu resa relativt fritt i Europa.

 
Klostret i Petjory

Vid stranden av Undrens sjö " har en spillra av gamla tsarryssland bitit sig fast. Staden heter Petjory och ligger alldeles vid gränsen mot Sovjet. När han ser ljuset genom de låga granarna och känner värmen från skogens barrbeströdda sand tänker han: här är jag född. Petjorys befolkning lever rikt i sitt inre och armt i sitt yttre. Oförfalskade människor som enkelt och självklart öppnar sig för besökaren, noterar Peder. Grånade stockhus längs kullerstensgator och klostrets gyllene lökkupoler bildar fond åt ständiga folkfester där vodkan flödar."

(s. 96 Det för mig ytterst intressanta mysteriet JAG- En bok om Peder Sjögren av Peter Ejewall. Ellerströms förlag.)

Så reser man söderut genom Ostpreussen- Peder Sjögren skriver bland annat ett kåseri med titeln "Vykort från Vaterlandet"- redaktören Sten Dehlgren (DN) refuserar. "Det vore bra om Herr Sjögren som förr undvek alla politiska uttalanden och sysslade med andra ting och förhållanden som Ni ju gjort förut i många år." Svaret lät inte vänta på sig: "Det är bara så att jag var i Tyskland, där något annat är svårt att upptäcka.----"

Det är en mycket gedigen skildring av ett äventyrligt och på många sätt också tragiskt liv som Peter Ejewall har skildrat i sin bok om Peder Sjögren. Jag låter mig ryckas med i oron och sökandet och boken inspirerar verkligen till  nedslag i Peder Sjögrens författarskap.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

har varit vid ryska gränsen, men tydligen inte just där.

Jenny B sa...

Det låter som en riktigt intressant skildring. Jag är glad att du berättar om boken för oss!

Ingrid sa...

Hannele: Sjön kan man läsa en del om på "nätet" men jag tror att staden Petjory blev svårt härjad under kriget.

Jenny B: Det är en mycket bra bok och biografi. Den inspirerar verkligen till vidare läsning.