torsdag 4 juli 2013

Från verklighetens stränder



I min hand (eller snarare i mina händer för det här är en tjock och tung bok) just nu: Anna Williams biografi över Agnes von Krusenstjernas liv och diktning. Jag tror att den här biografin kommer att ge ett mycket viktigt tillskott i litteraturen om von Krusenstjerna, denna gåtfulla författarinna.

Jag fäster mig speciellt mycket vid kapitlet om von Krusenstjernas diktsamling Nunnornas hus (1937). Dikterna i Nunnornas hus kom till under en mycket svår tid - en tid då Agnes von Krusenstjerna hade vistats på ett klostersjukhus i Malaga. Året var 1934 och när dikterna skickades in till förlaget (Bonniers) kom de i retur- de skulle inte tryckas för "de skulle totalt förinta Edert litterära anseende" som Kaj Bonnier skrev den gången. Det blev i stället Schildts förlag som gav ut. Illustrationerna gjordes av Stellan Mörner

Jag sitter helt stilla vid randen
av min spegels skimrande sjö,
och valnötsramen är stranden
till rummets ensamma ö.

Då ville jag spänna ett segel
på drömbåtens smäckra mast,
gunga bort över vattnets spegel,
fri från dagarnas tunga last.

---- (från Nunnornas hus )

Agnes von Krusenstjerna blev väl aldrig mycket känd som lyriker- det är hennes romaner som lever vidare. Både Elmer Diktonius och Johannes Edfelt var dock mycket positivt inställda till "Nunnornas hus".

Vill man läsa diktsamlingen får man i de flesta fall fjärrlåna om man inte vill betala cirka 200 kronor och uppåt för ett exemplar från Bokbörsen. Anna Williams fina biografi är däremot betydligt lättare att få tag på.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag har också lånat hem den men jag tror att man behöver äga den...

Ingrid sa...

Mrs C: Kanske blir det ett inköp så småningom- det är en mycket välskriven och innehållsrik biografi.