torsdag 7 maj 2009

Böcker och bibliotek




Jag hittade dessa rader av Eva-Stina Byggmästar:

"Talar böckerna,
dikterna med varann eller vad
är det för ett mummel i biblioteken-
-
men se där, kunnig personal hittar i skrymslen,
underbara bortglömda poeter redan, halvt om
halvt osynlighetsförvandlade, (det är då alls)
inget problem man tar dem vid handen och
de blir sig själva igen, så får de färg
-
igen
-
som en primadonna-

(från "Men hur små poeter finns det egentligen")

Dagens fynd för min del var bland annat Martin Andersen-Nexös "Ditte människobarn" och Ismaïl Kadarés "Stäppgudars skymning"

7 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Ditte människobarn står i min bokhylla. Lästes och älskades för länge sedan.

snowflake sa...

Böcker och dikter talar med varandra, det är jag helt säker på.

Ingrid sa...

Ditte människobarn har jag bara sett på film och jag har så längtat efter att läsa boken!

Jag bara älskar tanken på dikt och bok- i samtal....tänk att sova i ett bibliotek om natten.....

Holly Hock sa...

Byggmästar är verkligen underbar. Jag tycker mig känna igen biblioteket... är det biblioteket på Trinity college i Dublin? /Therese

Ingrid sa...

Therese: du har alldeles rätt. Det är Trinity College i Dublin. Jag hade inte läst något av Byggmästar förut men blev väldigt förtjust i den här lilla diktsamlingen. Helt underbar är den!

Bai sa...

Så vakre ord. Ditte människobarn er herved notert.

Holly Hock sa...

I det biblioteket skulle jag gärna vilja tillbringa en natt. Otroligt vackert bibliotek med så mycket känsla. /Therese