Visar inlägg med etikett Fallada. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fallada. Visa alla inlägg

torsdag 25 november 2010

Ett kort besök i den lokala boklådan


Den är förstås mera pappershandel än bokhandel och jag kom ut tomhänt. Det som fick mig att lite haja till var historiehyllan (den är ganska stor- förhållandevis-)- du milde tid vad mycket biografier det har kommit ut över högt uppsatta nazistgubbar . Nej- jag vill INTE läsa om Himmler och/eller Göbbels. Inte heller om Hitler(såvida det inte är Alan Bullock's gamla klassiker). Jag mår faktiskt lite lätt illa bara av att läsa titlarna.

-

Jag läser däremot gärna Hans Falladas bok om denna hemska tid i Tysklands historia- "Jeder stirbt für sich allein" (Alone in Berlin). Jag har inte många sidor kvar och det är en skakande upplevelse att ta sig igenom den här berättelsen. Jo, jag kan tänka mig att "så här var det". Många tankar väcks. Jag kommer att skriva några rader om min läsupplevelse inom kort. Falladas bok förtjänar många läsare- (i England har den fått det i alla fall!).
-
På fotot ovan Sophie Scholl som var aktiv deltagare i mostståndet mot Hitler i "Den vita rosen". Hon tillfångatogs och avrättades- hon blev giljotinerad. Hon var bara 21 år gammal.

torsdag 3 september 2009

Hans Fallada: Hur ska det gå med Pinnebergs


Jag kan tyvärr inte illustrera mina ord med den svenska utgåvan- (den senaste verkar vara från 1976). Jag lånade mitt exemplar från biblioteket (exemplaret i fråga är tryckt 1934). Fan flög i mig... och jag var tvungen att kolla om Malmö stadsbibliotek hade kvar Falladas "bästsäljare". Inte vad jag kan se. Den har nog blivit till toalettpapper. Lyckosamt nog har vi som bor i "min" lilla stad fortfarande direkt tillgång till detta mästerverk.
-
Boken är på 400 alltför få sidor (säger jag som annars inte är någon älskare av tjocka volymer)- jag har läst och läst och varit helt inne i mellankrigstidens Tyskland och familjen Pinneberg som kämpar varje dag för sin tillvaro.
-
Johannes Pinneberg är en försynt, snäll och mycket ärlig man i en korrumperad värld. Hans trogna och underbara hustru heter Emma men kallas "Lämmchen"- tillsammans försöker de hålla sina huvuden ovanför vattnet i en hård och skoningslös omgivning. Fattigdomen lurar i kulisserna hela tiden och extra svårt blir det när deras son "Palten" föds. Pinneberg förlorar arbete efter arbete och Lämmchen får slita hårt. Boken slutar öppet- vi får inte veta hur det går- det kan vi bara spekulera i- och det tycker jag gör boken extra intressant. Hur ska det gå med Pinnebergs? Själv undrar jag.
-
Fallada har skrivit en bok om "den lille mannens historia"- och det är en bok som jag tar till hjärtat. Kärleken mellan Johannes och Lämmchen och deras lille "Palt" är så fint beskriven- den bär hela boken.... i alla svårigheter: de har varandra.
-
Berättelsen om Pinnebergs har filmatiserats flera gånger och jag vill absolut minnas att jag har sett en serieversion på svensk TV för ganska många år sedan.
-
Hans Fallada blev kvar i Tyskland under andra världskriget men han var persona non grata och kunde inte skriva mycket "vanlig litteratur" under dessa år- han fick hålla sig till mera "ofarliga" barnböcker. Hans öde blev tragiskt och han dog i förtid- svårt alkoholiserad och även märkt av morfinmissbruk.