tisdag 1 december 2020

Den vilda trädgården

 

Stockrosen kämpar på i decembermörkret.

Mörkret har sänkt sig över oss och året går mot sitt slut. Trädgårdsarbete är kanske inte det som upptar den mesta tiden just nu men för att skingra den svarta omgivningen tänker jag grotta ner mig i Dave Goulsons bok ” Den vilda trädgården. Det rika livet i en lagom tuktad täppa”. Goulson har tidigare skrivit om humlor och andra insekter och nu ger han sig alltså på trädgården. 

Jag bor på gammal havsbotten och för bara hundra år sedan var mitt närområde del av stora så kallade utmarker, oskiftade dessutom. Med järnvägen påbörjades en helt ny tid och idag ligger husen tätt på de gamla vångarna. Områdets själ har man helt glömt bort. Jag tänker att Dave Goulson kan ge goda råd som passar mig och som kanske kan skapa en viss mera ”organiserad oreda.” En vild trädgårdsbok känns mycket passande. Trots decembermörkret. 


Inga kommentarer: