onsdag 31 juli 2019

En svartsynens trilogi

Kastratsångaren Farinelli med vänner

Kastrater, Speranza och Jerusalems natt - är en trilogi av Sven Delblanc som behandlar konst, politik och religion och med starkt pessimistisk underton. De här böckerna tänkte jag grotta ner mig i under hösten och kanske fortsätter jag med flera nedslag i ett stort författarskap. Tyvärr har en icke obetydlig del av Sven Delblancs romaner rensats ut från bibliotekens hyllor men tack och lov är jag i detta fall stadd vid boklig kassa med egna välfyllda hyllplan- och det finns ju antikvariat. På mitt läsbord just nu har jag  ”Livets ax”, Delblancs minnen från en svår barndom i Kanada och i Sörmland.
” Jag föddes 1931, ett fasans år av oro och nöd, då folkmorden ruvades som sprickiga ägg.”

Låt hösten komma!

Inga kommentarer: