söndag 23 december 2018

De gåtfulla etruskerna

Fresk från den så kallade leopardgraven i Tarquinia.

Jag läser om sökandet efter ett folk som försvann - ett folk som dog ut och sedan höljdes i dunkel. Var kom de från, hur levde de och vilket språk talade de? Hur kunde de bara ”upplösas i intet”? Svaren på de frågorna hoppas jag finna (åtminstone till viss del) i Barbro Santillo Frizells bok ”Myternas Etrusker” (Carlssons förlag ). Underrubriken är ”Ursprung, frihet, undergång” och jag fastnar speciellt i det där med frihet.


När europèerna for på sina bildningsresor sökte de sig främst till grekisk och romersk kultur men de glömde oftast bort den kultur som var bra mycket äldre- etruskernas. D H Lawrence uttryckte sig så här: ” Vem vill ha undervisning om utdöda folk? Vad man vill ha är kontakt. Etruskerna är ingen teori eller tes. Om något är de en upplevelse.”

Så- jag tänker bege mig ut på resa bland ruiner och gravstäder i de gamla etruskernas rike. Jag är säker på ett det blir både lärorikt och spännande.

Inga kommentarer: