måndag 14 maj 2018

En trippel


Det handlar förstås inte om konståkning utan om böcker- närmare bestämt de böcker som just nu ligger överst i min läshög. Magda Szabó är nog mest känd för svenska läsare med romanen "Dörren" - här kommer så "Katalin Street" i engelsk översättning ( det finns en svensk sådan också, men av lite äldre datum). Det handlar om tre familjer och deras öden i Ungern (Budapest) mellan trettiotal och sextiotal.




Jag fortsätter att läsa David Park och nu blir det en roman från 2012. Handlingen (som titeln också anger) utspelar sig i Amsterdam och tre olika människoöden sammanstrålar här. Bokens rötter finns i Nordirland och det ska bli spännande att se hur Park syr ihop alltsammans.



Den här boken kom ut redan 1925 men har sedan tryckts upp i nya upplagor. En landskapsantologi som jag ser fram emot att läsa.

2 kommentarer:

tant Hanneles bokparadis sa...

(trippel har jag aldrig åkt, bara rakt de senaste åren med barnbarn... ska till min sjukgymnast snart)

Ingrid sa...

Hannele: Jag åker varken trippel eller rakt. :-)