tisdag 1 maj 2018

Staden vid Neva

Foto: Herbert Ortner

Jag glömmer aldrig synen av de gyllene kupolerna som avtecknade sig mot en himmel i skymning. Bussen hade färdats sedan tidig morgon från Helsingfors och de sista sträckorna gick på mycket slingriga vägar genom oländig terräng. I bussen satt ett stort sällskap turister- de flesta från Finland men det fanns också några fransmän och ett par amerikaner. En av amerikanerna hade tagit med sig en gitarr och han spelade Jamaican Farewell när bussen gled in i den stora staden. Jag var elva år
gammal och staden hette Leningrad. Jag har aldrig återvänt men jag glömmer aldrig allt det vackra jag fick se. Leningrad eller hellre Sankt Petersburg ,som bättre speglar historien ,upphör aldrig att fascinera. Då är det inte konstigt att jag föll för en nyutgiven bok - " St Petersburg- Three Centuries of Murderous Desire" av Jonathan Miles. Det är en bok som följer staden genom århundradena med början i det där träsket som Peter den store hade valt ut som en blivande bastion mot faran från väster.


Palats och kyrkor men också krig, revolution och belägring, Sankt Petersburg har en rik historia fylld av motsägelser. Allt detta ser jag fram emot att läsa om.

Inga kommentarer: