onsdag 25 april 2018

När bilderna talar

Kalkmålning i krämarekapellet, S:t Petri kyrka, Malmö. Foto:Sven Rosborn.

Malmö är min hemstad och Sankt Petri var min första församling. Sankt Petri kyrkas interiör är hisnande vacker och när man betraktar kalkmålningarna i krämarekapellet tas man omedelbart till en annan värld och en annan dimension av tillvaron.



Så far jag över Öresund och landar i Ringsted, en stad som jag har många barndomsminnen från. Här finns Sankt Bendts kyrka - även den fylld av de vackraste målerier och med bilder från stora delar av Danmarks historia. Här ser man både Valdemar Sejr och Erik Plogpenning och på en speciell plats, under predikstolen sitter drottning Dagmar - målad av Joakim Skovgaard. ( Den målningen är av betydligt yngre datum).

Just nu läser jag Maja Hagermans bok "I miraklers tid- bland madonnor, stenhuggare och helgon i medeltida kyrkor" och så funderar jag på att skaffa "Bildernas predikan" av Åke Nisbeth. Dessa gamla målningar talar ett språk som är odödligt - ett språk som lockar mig och som tar mig med på en svindlande tidsresa.





Inga kommentarer: