fredag 6 april 2018

En sväng in på magasinet

Sardinien. Foto: Rolf Dietrich Brecher

Jag talar förstås om biblioteksmagasinet- som på "mitt" bibliotek inte är så särskilt stort och tyvärr utsätts det också för regelbundna och radikala utrensningar. Det gäller att norpa åt sig klassikerna i tid innan de skattar åt förgängelsen och/eller blir bortslumpade till vrakpris. Jag hade tur den här gången för Göran Börges " På Sardernas ö" fanns fortfarande kvar i hyllorna. Det är en mycket annorlunda reseskildring och snarare en djup inblick i Sardiniens historia. Sardinien är en ö med urgamla rötter och med svindlande vackra landskapsvyer om man ska tro på fotona ( och det ska man nog).

Jag har aldrig varit på Sardinien men det är en plats jag mycket gärna skulle vilja se och uppleva. I brist på den äkta varan nöjer jag mig gärna med Göran Börges klassiker och sneglar också lite på det jag kan läsa om den Sardinska litterära våren. Till den rörelsen hör till exempel Milena Agus och Michela Murgia - men det finns också andra författare att utforska.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag reser gärna i läsfåtöljen - satt i går med två från Indonesien, 260 miljoner invånare och jag vet ingenting...

Ingrid sa...

Hannele: läsfåtöljen är en utmärkt plats för resor.