lördag 29 april 2017

Andra världar


"Jag föddes i Istanbul den 31 oktober 1908. Jag var mina föräldrars äldste son och min mor var femton år gammal, min far tjugo. Vårt hus låg bredvid den blå moskén med utsikt över Marmarasjön." Så börjar Irfan Orgas biografi över sitt liv och också över en tid som aldrig kommer tillbaka. Efter år 1918 förändrades så många världar och det en gång så stora och mäktiga Osmanska riket var bara en saga. Irfan Orgas familj tvingades i landsflykt och man hamnade så småningom i England. Det blev också en resa från rikedom till fattigdom.

Den här intressanta och mycket vackert skrivna boken kom ut i England redan år 1950 men finns att få både i svensk översättning (Stevali förlag 2010) och i nyare engelsk version.



För att förstå (eller snarare försöka förstå) det som sker idag måste man gå bakåt i tiden. Utan historia  står vi på ett gungfly. Jag har valt att läsa James Barrs " A Line in the Sand" som handlar om två stormakters kamp om herraväldet i Mellersta Östern med de vanliga ingredienserna av rävspel, konflikter och krig. England stod mot Frankrike och följderna tvingas vi leva med idag - James Barr berättar om politiker, spioner, diplomater och krigsherrar. "A Line in the Sand" är förvisso ingen bok man läser på en timme men den bjuder på spännande och framför allt lärorik läsning.

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Det är verkligen en väv av maktspel och intriger som ligger bakom kartan vi har idag. Då är det extra givande att läsa en bok som beskriver dem, skriven i en annan tid, närmare inpå skeendena. Tack för recensionen och boktipset!

Ingrid sa...

Jenny: Vi lever i oroliga tider och det förflutna har en tendens att alltid komma tillbaka. Historia känns som ett extra viktigt ämne just idag.

Mrs Calloway sa...

jag har bott på ett hotell som låg mellan Blå moskén och Marmarasjön. Dessutom såg en Hagia Sofia från frukostbordet. magiskt. döm om min häpnad när "mitt" bibliotek faktiskt hade boken av Irfan Orga!

Ingrid sa...

Mrs C: Det låter nästan drömlikt. Jag tror att Turkiet är ett mycket intressant land att besöka. Tyvärr lockar det väl inte som resmål under rådande förhållanden. Då är det tur att det finns goda böcker att tillgå.