måndag 9 februari 2015

Språket

 
Skådespelaren Brian Blessed (foto: Chris Walsh)
 
Först och främst ett tack till Hannele som skrev om den fina serien "Stephen Fry's stora språkresa" som även visas på Kunskapskanalen. Jag hamnade mitt i det avsnitt som handlade om svärord och andra fula ord .Jag såg hur Brian Blessed och Stephen Fry båda stoppade tassarna i en hink med isbitar och under tiden försökte uthärda plågan på bästa sätt genom att svära så det osade. Den som svor värst var herr Blessed medan herr Fry (som troligen inte använder sig så ofta av fula ord) lyckades bäst med att hålla handen extra länge i den där spannen.
 
Jag kom också på var jag hade sett Brian Blesseds nuna först- minsann spelade han inte rollen av kejsar Augustus i serien "I Claudius" (från 1976). Där var han alldeles ypperlig och han är alltså inte bara duktig på att vräka ur sig kraftuttryck med stor emfas.
 
Språk är dock inte bara svärord  och den här serien innehåller mycket annat och jag ser fram emot alla avsnitten.
 
 

Inga kommentarer: