torsdag 30 oktober 2014

Tyskspråkigt på gång



Det är torsdag och jag ska ägna den åt en tysk bok. Ännu ligger den oläst i min bokhög (men den inhämtades från brevlådan i går så det är inte så konstigt).

Arno Surminski har skrivit åtskilliga böcker  om det Ostpreussen han själv tvingades lämna år 1945 men den här gången handlar det om ett antal kvinnor på flykt undan kriget och det kommer att bli svår läsning. Det är januari år 1945 och kylan biter, snön yr och tyskarna vet att kriget är förlorat- kvinnor och barn blir inte skonade när de ryska trupperna närmar sig.

Från ghettot i Lodz kommer fyra judiska kvinnor som har blivit deporterade till koncentrationslägret Stutthof- de tvingas iväg på en dödsmarsch till Palmnicken- i boken får de en huvudroll.

Nutid och dåtid blandas (så mycket har jag sett) och Surminski målar upp ett kallt och grymt panorama över krigets skoningslöshet.

2 kommentarer:

Kurt sa...

Framförallt dog det ju väldigt många civila under evakueringen i Operation Hannibal, när Goya, Wilhelm Gustloff, och General von Steuben alla sänktes på Östersjön. Några av världens värsta sjökatastrofer någonsin, som är märkligt lite uppmärksammade.

Ingrid sa...

Kurt: Sänkningen av Wilhelm Gustloff har jag sett ett program om (men jag tror inte att det var på svensk TV det visades)- en fruktansvärd tragedi - nära 10000 människor fick ju sätta livet till när båten gick under.