söndag 19 oktober 2014

Ett bortglömt mästerverk


Det finns en hel del som tycker så om Jonas Lies roman "Familjen på Gilje" från år 1883. Jonas Lie är en norsk författare (1833-1908) och idag finns det inte mycket kvar av hans verk på våra bibliotek. Den senaste utgåvan är från 1978 (och det är just Familjen på Gilje som det då är frågan om). Man kan förmodligen läsa en äldre version av boken på nätet men för mig är det aldrig samma sak att läsa på en dataskärm som att hålla den "riktiga" produkten i handen. Jag är och förblir en pappersbokskonsument och enbart en sådan.

I våras fick jag en stor mängd äldre böcker som hade tillhört min moster- ett hem skulle säljas och böckerna var på "fel" språk (danska och norska) - jag anmälde mig genast som intressent och nu läser jag undan för undan i dessa gamla rariteter- när inspirationen faller på. Just nu är det Jonas Lies tur och jag har hittat "Naar sol gaar ned" från 1895 - min utgåva är från 1904 (Gyldendals förlag i "Kjöbenhavn").

Lie skriver överraskande modernt och jag konstaterar att vissa människotyper befolkar för evigt denna värld- till exempel "fru Stefanie" (en av huvudpersonerna i boken) som idag kunde ha platsat i vilken Hollywoodfrusåpa som helst. Modegalen och ytlig- åtminstone så som hon har framträtt hittills på sidorna. (Jag läser med stor iver men jag har en hel del kvar att konsumera).

Jodå, det blir säkert mer läst av Jonas Lie och "Familjen på Gilje" ska jag leta efter (i pappersutgåva- så klart!).

2 kommentarer:

Petter Eremiten sa...

Jonas Lies roman "Naar sol gaar ned"
behandlar samma tema som Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas". Hjalmar Söderberg skrev en uppskattande recension av boken, som alltså kan ha inspirerat honom till "Doktor Glas".

Källa:Bure Holmbäck Hjalmar Söderberg : ett författarliv

Ingrid sa...

Tack Petter. Jag kan konstatera (efter att ha läst ut "Naar sol gaar ned" att stämningen i vart fall är den samma.