Van Hoogstraten var lärjunge till Rembrandt och många av hans porträttmålningar har det där mörka och dunkla ”Rembrandtska”. Tavlan ovan är något helt annat och nog stannar man till, begrundar och försöker tolka de olika föremålens mening. Trompe l’oeil kallas den för- den här typen av bild. Den slitna fjäderpennan och det skrivna brevet - medaljongen och kammarna... allt hämtat från en annan tid ( barockens ).
Mina tankar och funderingar om böcker och litteratur- det jag har läst och det jag skulle vilja läsa.
lördag 16 februari 2019
Konsten att tolka en bild
Stilleben av Samuel van Hoogstraten (1627-1678).
Van Hoogstraten var lärjunge till Rembrandt och många av hans porträttmålningar har det där mörka och dunkla ”Rembrandtska”. Tavlan ovan är något helt annat och nog stannar man till, begrundar och försöker tolka de olika föremålens mening. Trompe l’oeil kallas den för- den här typen av bild. Den slitna fjäderpennan och det skrivna brevet - medaljongen och kammarna... allt hämtat från en annan tid ( barockens ).
Här mer i samma stil. Konstnären heter Cornelis van der Meulen (1642-1692) och han var lärjunge i sin tur till van Hoogstraten. Mycket spännande konst, tycker jag och flyr in i detaljerna.
Vanitas, heter verket av van Meulen.
Van Hoogstraten var lärjunge till Rembrandt och många av hans porträttmålningar har det där mörka och dunkla ”Rembrandtska”. Tavlan ovan är något helt annat och nog stannar man till, begrundar och försöker tolka de olika föremålens mening. Trompe l’oeil kallas den för- den här typen av bild. Den slitna fjäderpennan och det skrivna brevet - medaljongen och kammarna... allt hämtat från en annan tid ( barockens ).



en kanske skulle göra liknande nutidskollage
SvaraRadera