lördag 25 januari 2014

Kaidan


"Kaidan"- att berätta om det underliga (ungefärlig svensk översättning av det japanska ordet).

Ueda Akinari var en japansk författare och han levde på 1700-talet. Jag är mycket nyfiken på  nio berättelser han skrivit och som finns samlade under titeln "Tales of Moonlight and Rain" (mycket vacker titel för övrigt). Övernaturligt är den röda tråden men det är tydligen mer än så och den här boken känner jag att jag gärna vill läsa.

Hur jag hittade den här vackert gnistrande bokjuvelen? Via min pocketutgåva av Roger Martin du Gards Les Thibault - en Folio-bok som har ett register över andra utgåvor längst bak. Register över tidigare utgivna böcker kan vara en stor källa till läsinspiration - och just den här japanska novellsamlingen känns som ett måste att införskaffa.

En utförlig recension av "Tales of Moonlight and Rain" har James Lasdun skrivit (i the Guardian). Här en länk.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den verkar vara ett måste!

Ingrid sa...

Mrs C: Ja, den fångade mig direkt!