tisdag 2 juli 2013

Tematrio USA




Den fjärde juli närmar sig med stormsteg och då kommer paraderna att dra igenom alla små och stora städer över hela USA. Stars and Stripes Forever kommer att genljuda överallt.

Lyrans tematrio denna vecka handlar så klart om just USA.

Jag tänkte att jag skulle blanda konfekten och ta med facklitteratur och poesi också.


1.  Idag för exakt 150 år sedan stod ett stort slag i Gettysburg, Pennsylvania. Det amerikanska inbördeskriget var inne på sitt tredje år och det hade hittills gått väldigt illa för Nordstaterna. Nu hade de båda arméerna mötts vid den här lilla staden och slaget var inne på sin andra dag. Det blev en dag som skulle visa sig avgörande och Joshua Chamberlain och hans 20th Maine skulle gå till historien som de som bestämde utgången av slaget vid Gettysburg när de försvarade den yttersta flanken på "Little Round Top". Samtidigt befann sig general Ulysses S Grant utanför Vicksburg i Mississippi där han och hans trupper hade staden under belägring.  Jag har valt två böcker som har anknytning till den här tiden i USA:s mäktiga historia. Historikern Shelby Foote's "The Gettysburg Campaign" och så Ulysses S Grant's memoarer. Jag är ganska övertygad om att Grants memoarer finns i svensk översättning och för att vara skrivna av en militär är de faktiskt mycket "flytande" och inte alls särskilt svårlästa.



2.  Mitt val av lyrik har också anknytning till inbördeskriget. Walt Whitman arbetade en tid som sjukvårdare och hans minnen från slagfälten färgar många av dikterna i den här samlingen "Leaves of Grass."

Lay down fair moon and bathe this scene,
Pour softly down night's nimbus floods on faces ghastly, swollen,
purple,
On the dead on their backs with arms toss'd wide,
Pour down your unstinted nimbus sacred moon.


3.  Mitt prosaval blir Jean Stafford's roman "The Mountain Lion" som finns i svensk översättning. "Puman" och den har getts ut i Panacheserien. Jag har skrivit om boken HÄR.  Jag var mycket tagen av "Puman" och jag önskar att en sådan bok kunde få komma ut i ny utgåva.

9 kommentarer:

Sanna sa...

Jätteintressant, kul med andra tips än bara romaner!

Anonym sa...

Väldigt intressant!

http:bokdamenblog.wordpress.com

Ingrid sa...

Sanna och Bokdamen: tack för trevliga kommentarer!

Monika sa...

Ja, facklitteratur kan man ju också ta med :)

Mrs Calloway sa...

fint bokval!

skrivalasaleva sa...

Skulle gärna vilja veta mer om Gettysburg så bra tips och intressant läsning.

Ingrid sa...

Monika: Jovisst- det finns ju så mycket intressant att välja bland.

Mrs C: Tack ska du ha!

Skrivalasaleva: Vill du läsa en bra bok om Gettysburg kan jag rekommendera Killer Angels av Michael Shaara. Den boken blev sedan till film (Ted Turners stora satsning) och filmen fick givetvis titeln "Gettysburg"- den är mycket välgjord och skildrar hela slaget från början till slut och generalerna blir faktiskt till "vanliga människor" (som de så klart var).

Freja sa...

Vilke intressanta val! särskilt den sista blev jag nyfiken på!

Ingrid sa...

Freja: Jag kan varmt rekommendera "Puman" av Jean Stafford. En stark bok.