onsdag 3 juli 2013

Nyfiken på: Susan Minot



Jag tror att den här veckans läsning (och önske-läsning) kommer att stå under amerikanskt inflytande . I juninumret av den trevliga litteraturtidskriften "Le Magazine Littéraire" som jag hittade på Pressbyrån (Centralstationen) i Malmö, står väldigt mycket om amerikanska romanförfattarinnor (man gör nedslag bland åtskilliga av de mera kända men en del mindre kända (åtminstone för mig) får också plats.

Susan Minot blev jag nyfiken på. Hon är född (1956) och uppväxt i Boston. Flera romaner har hon hunnit med och mest känd utomlands har hon blivit för "Monkeys" (1986) som fick Prix Femina Étranger år 1987. Faktiskt finns det också en svensk översättning (Brombergs förlag, 1986. Titeln är "Ungar".)

Det handlar här om en barnrik (sju barn) katolsk familj i New England. Boken består av nio individuella berättelser och det är nog inget "mys-pys" för familjen är dysfunktionell. Jag har hittat den här romanen på ett nätantikvariat och jag har investerat i den. ( den kostade inte många kronor- portot var betydligt dyrare än boken).

Inga kommentarer: