måndag 15 juli 2013

Minns ni de här?




Jag har stannat kvar i 70-talet. Pia Zandelin har också rekommendationer vad gäller semesterläsning och hon skriver under rubriken "Packa svenska pocket- eller spara pengar och läs på engelska. Året är fortfarande 1979 och en engelsk pocketbok kostade mellan 25 och 30 kronor.

Kinflicks ("Närbilder" på svenska) kom ut redan år 1976 på originalspråket och den sålde som smör i solsken. Ungdomsminnen och nutid varvas i den här romanen som jag minns som rolig och lättläst (och bra). Den trycks fortfarande upp i nya utgåvor och nog kan man kalla den för en blivande modern klassiker. Jag skulle gärna läsa om.

 
 
Jag pendlade en hel del med tåg på den här tiden och provianterade gärna läsning i Pressbyråbutiken på Södergatan i Malmö. Jag minns att det var där jag köpte "Final Payments" av Mary Gordon och jag minns också att jag slukade den alltför snabbt, tyvärr. Det finns en svensk översättning "Uppgörelsen". Boken handlar om Isabel som ägnat elva år av sitt liv att vårda sin sjuke far. Så dör han och Isabel får möjlighet att leva ett eget liv (det blir inte lätt).
 
 
 
"Bönbok för en vän" är den svenska titeln och jag hade den också som pendellitteratur . Didion skrev med rejält flyt och jag tyckte om att läsa om dessa moderna kvinnor och "gick igenom själskriser på förfallna hotell" (för att citera Per Wästberg).

En trio romaner om och av kvinnor- och de står sig än i dag.

Inga kommentarer: