lördag 1 juni 2013

Brasilien!


Under morgonen har jag roat mig  med att läsa om Wagenbachförlagets nya utgivningar och genast drogs mina blickar till en rad mycket granna bokomslag. Wagenbachs satsar på Brasilien nu under året och man ger ut en rad romaner av mestadels kända och etablerade brasilianska författare.

Eftersom Bokmässan i Göteborg tänker ha Brasilien i fokus år 2014 tyckte jag att det kunde vara roligt att försöka leta upp litteratur från detta stora och för mig tämligen okända land. Jag ska villigt erkänna att Latinamerikansk litteratur normalt sett inte brukar vara "my cup of tea" men det finns givetvis undantag (och Latinamerikansk lyrik tycker jag mycket om).

Ett av de här undantagen är författarinnan Adriana Lisboa (från Brasilien) och hennes "Colombines kyss" skrev jag några rader om för något år sedan. (Sedan läste jag ett par romaner till av Lisboa på engelska och blev verkligen inte besviken).

Fotot är lånat.

Rachel de Queiroz (1910-2003) var den första kvinnan att bli invald i Academia Brasileira de Lettres och hon var också den första kvinnan som tilldelades det prestigefyllda Camões-priset år 1993. Nu har Wagenbachs förlag gett ut en av hennes mest kända romaner "Die drei Marias" (det finns en engelsk översättning också "The Three Marias". Boken kom ut på originalspråket (portugisiska) år 1939 och den är en så kallad modern klassiker. Tre kvinnor (alla heter Maria) tillbringar några år på en internatskola- så skiljs deras vägar åt men de möts igen och så har de facit i hand: så här blev våra liv. Det här är en bok jag gärna vill läsa- och ja, det får nog bli den tyska versionen men jag hopppas givetvis att det ska komma många svenska översättningar av brasilianska författare inom kort.

Inga kommentarer: