lördag 18 maj 2013

Redan börjar man spekulera



Nobelpriset i litteratur är en oändlig spekulationsaffär och intresset är stort överallt- redan. I år tror man på Afrika.... en av författarna på den "heta listan" lär vara Ayi Kwei Armah från Ghana (men numera bosatt i Senegal).

Ayi Kwei Armah (f. 1939) är mest känd för romanen "The Beautyful Ones Are Not Yet Born" som kom ut redan år 1968.  Boken gör nedslag i några intensiva månader av Ghanas historia- i mitten av 60-talet- ett Ghana som är helt inpyrt av korruption.

Jag har inte läst boken men det borde jag nog göra- kanske inte direkt för att den kan bli belönad med Nobelpris utan för att jag tror att det är en viktig och ständigt aktuell berättelse.

Och... jo... det finns en svensk översättning. Den kom sent omsider år 1984 och gavs då ut av Legenda i serien "Tredje ögat".  "De ännu inte födda" var titeln.

Läs mer om Ayi Kwei Armah hos Världslitteratur. 

I serien "Tredje ögat" finns flera titlar som verkar läsvärda- (serien verkar ha levt mellan år 1983 och 1985). HÄR kan man se alla böcker som gavs ut.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

intressant! Afrika vore inte fel i år.
en roman från Ghana tror jag inte jag hat läst tidigare

Ingrid sa...

Mrs C: Det känns som om det vore dags för Afrika.