fredag 26 april 2013

Roberto Rossellini, Ingrid Bergman och Stefan Zweig


Då blir det givetvis  film- en film som har titeln "Paura". ("Angst" på tyska och den svenska titeln blev till "Otrohet").


Jag, som inte har sett filmen börjar i stället att läsa novellen. "Fear" i engelsk översättning och (givetvis) utgiven av Pushkin Press.

Jag läser också att Zweig tydligen har upprört en hel del känslor i det engelska litterära etablissemanget. En magsur artikel (lång sådan) i The London Review of Books "a splenetic, infuriated attack on Zweig's writings in general, on Zweig the man and, I couldn't help noticing, those who praise him" (citat Nicholas Lezard, The Guardian) fick många att se rött och diskussionens vågor gick höga. Jag säger som Lezard- läsa själva och avgör sedan.

Hela Lezards inlägg kan man läsa HÄR.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

minns inte om jag sett

Ingrid sa...

Hannele: Gammal klassiker- kanske kan den finnas att få tag på ännu. (Jag har som sagt inte heller sett).