måndag 11 mars 2013

Extrem vinter- tre boktips (eller fyra)



Jag fortsätter att läsa Adam Gopniks essaysamling "Winter- five Windows on the Season" en av de fem "fönstren" har titeln "Radical Winter" och handlar mycket om polerna med den där omänskliga, extrema kylan. Gopnik spinner glittrande och djupsinniga, fantasifulla och till och med lockande vävar om ismassor och äventyr och även ond och bråd död.

Här färdas vi från norr till söder- och fakta och fantasi (fiktion) blandas. En bok som avhandlas är Edgar Allan Poes "The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket" - skriven på 1830-talet. Romanen (eller den långa novellen) är skriven i dagboksform och den är som vanligt med Poe mycket otäck och gastkramande. Handlingen utspelar sig i närheten av Sydpolen.



Den extrema kylan har också inspirerat poeterna- Gopnik skriver om den amerikanska lyrikern Elizabeth Bradfield och citerar från hennes dikt "In Solitude" från diktsamlingen "Approaching Ice"

Leave your reindeer bag, damp and moldering,
and slide into mine. Two of us, I'm sure, could
warm it, could warm. Let me help you from your traces,
let me rub what's sore. Don't speak. Your hair has grown long
in our march, soft as my wife's.

Hela dikten kan man läsa HÄR.


Mera om sträng kyla och obönhörlig vinter kan man läsa i Jules Vernes "An Antarctic Mystery" (som säkerligen finns i svensk översättning- om än kanske lite gammal).



En kort snutt med Glenn Gould -vackra vyer och vacker musik- allt med vintern som inspiration.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Poe är ju så bra fortfarande.

Ingrid sa...

Hannele: Han är odödlig.

Jenny B sa...

Aha, där är boken om Pym! Den läste jag för något år sedan, just med avsikten att läsa en annan bok med namnet Pym, en sorts spegling skriven i vår tid av Mat Johnson. Original-Pym var ganska rasistisk fast mycket spännande, men nutids-Pym var OTROLIGT rolig och en av förra årets bästa böcker, enligt min mening!

Klemperer sa...

Tusen tack igen för det! Poe är underbart (jag läsde inte Pym, är det verkligen rasistisk? hmm...)
Förra veckan hade vi 20° och jag arbetade nio timmar ute i solen - igår och idag snöade det väldigt i Hamburg! Nästan första snön för mig i år kom i början av våren!
Böckerna passar bra nu! - lite solbrännan förra veckan, snö nu...

Ingrid sa...

Jenny B: Jag ska läsa Original-Pym (det är massor av år sedan sist och jag har glömt mycket). Nutids-Pym kände jag inte till så det boktipset tackar jag för.

Klemperer: Poe är alltid lika skrämmande otäck och jag vill fortfarande inte läsa hans berättelser när det är mörkt ute... 20 grader i Hamburg i förra veckan,skriver du- den värmen vill vi gärna ha hit. I morse visade termometern minus 10 och hela nejden var vit av frost. Vintern har kopplat greppet här....