tisdag 7 augusti 2012

Vad man kan hitta i gamla brev


Väl över 200 brev har jag att läsa igenom. Gamla brev- de flesta har legat gömda i över 100 år. I många år har jag försökt få reda på mera om min morfars liv- min morfar som dog bara lite över 30 år gammal i den tidens gissel: TBC. Jag visste att han legat på sanatorium men var- ja, det var helt obekant för mig. Så gav ett brev besked- han vistades på Silkeborg sanatorium och året var 1915. Då var sanatoriet här relativt nytt och Silkeborg var en känd kurort.

"Ved starten af det nye århundrede fik Silkeborg endnu en kuranstalt, omend af en lidt anden karakter. Under ledelse af overlæge, professor Sophus Bang åbnede Nationalforeningen til Tuberkulosens Bekæmpelse den 1. juni 1903 sit første sanatorium i Silkeborg. Mens byens to kuranstalter tog sig af gæster med mange forskellige sygdomme, så behandlede sanatoriet kun én sygdom. På Silkeborg Bad havde man haft pæne resultater med helbredelse af tuberkulosepatienter, og da sanatoriet holdt åbent hele året, kunne patienterne være der lige så lang tid, som de havde behov for. " Om Silkeborgs historia kan man annars läsa mera HÄR.

Tyvärr blev kuren verkningslös för min morfar och han dog ett år senare.

Silkeborg är säkert en av Danmarks vackraste städer- och här har jag hittat två gamla foton (Wikipedia)

Skoletorvet, Silkeborg, 1910.


Sjöutsikt från Silkeborg. 1896

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Häftig läsning, man blir nyfiken, vill läsa mer... lära sig mer.

(Jag har min morfars anteckningar när han flydde från Karelen under kriget 1939, fick lämna allt... Några av hans söner kan inte läsa finska för de blev krigsbarn, och fick svenska barn. Så kan det bli i en familj)

mimmimarie sa...

Fascinerande öde, men tråkigt nog inte så ovanligt med TBC.

Ingrid sa...

Hannele: Jag har sett filmer från Karelen- med husen som brinner och människorna som flyr undan kriget. Så förfärligt. (Hade också besök i veckan av en finländsk dam från Karelen som berättade om sin familjs upplevelser.) Så fantastiskt ändå att du har din morfars anteckningar.

Mimmimarie: Nej, TBC skördade alltför många offer och tyvärr var så många unga människor.