söndag 19 augusti 2012

Inte bara Dallas


Det går inte att öppna en dagstidning dessa dagar utan att få den nyuppståndna TV-serien Dallas mitt i "flabben" (som man säger på bästa skånska). Jag tackar själv nej till ytterligare en version av just detta såpiga hopkok men Texas är annars en stat med mycket historia- och en blodig sådan, dessutom.

Jag hittade Elisabeth Prechts tämligen nya (nåja, från 2003, men ändå...) presentation av Texas i bokform (Carlssons förlag) i min bokhylla. Här finns en bra blandning av det mesta som kan hittas i den här delstaten. "Texas- störst och bäst" är titeln. I elva kapitel kan man läsa om historia, politik och mat och musik dessutom. (Oljan tar en framträdande plats, givetvis).

På engelska finns det massor av böcker för den som känner sig hugad- det är svårt att välja.


Den här mannen tjafsade man inte med- Sam Houston (1793-1863) var Texas förste president. (Jodå, Texas var ett tag en självständig republik -1836-1845 ). Färgstark och mycket inflytelserik var han- och han fick tidigt lära sig att stå på egna ben. Lägg eldfängd och envis till detta (han blev så ilsken på en meningsmotståndare i Washington att han bankade på honom med sin käpp). Rejält. För detta fick Houston betala böter.

Han tog avstånd från konfederationen år 1861 och vägrade att ställa sig på sydstaternas sida i konflikten. Houston hann dock dö innan kriget var över.


Ännu en mytomspunnen man- med stark anknytning till Texas: David Crockett (1786-1836).

"Ni kan dra åt helvete, men jag drar till Texas" sa han och så satte han kurs på San Antonio där han också så småningom skulle dö- i slaget om Alamo. Det var den 6 mars år 1836.


Sådana här knivar (Bowiekniv) ska man inte leka med. Den har uppkallats efter ännu en berömd Texas-invånare- James Bowie.


Han har skapat massor av myter och legender och så blev han folkhjälte- Jim (James) Bowie (1786-1836). Även Bowie stupade i slaget om Alamo år 1836.

Om Alamo sjunger Donovan här nedan- och jag gör samtidigt en nostalgisk tripp tillbaks till 60-talet.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Donovan lyssnade jag på, kanske har en skiva också

Ingrid sa...

Hannele: Donovon tillhörde mina favoriter på 60-talet....

violen sa...

Ah, Donovan!

Ingrid sa...

Violen: Ja, är han inte snuttig? :-) (Fast snuttig är nog inte vad han önskade bli kallad :-) :-) och idag är han en gammal gubbe.