fredag 31 augusti 2012

Hjälp, recept/tips önskas!


Mitt plommonträd dignar av frukt (och det gör grannarnas också så inte lönt att bära in till dem)- nu kokar jag sylt, jag bakar kakor och försöker ta till vara det jag kan. Matintresserade väninnan bad mig göra kompott - det har jag också åstadkommit. Nu tryter fantasin. Vad kan man mera göra med dessa frukter? Jag är i allmänhet inte så matlagningsintresserad men jag kan ju inte bara låta dessa plommon ruttna bort (och ingen verkar vara intresserad av att hämta här.) Jag blir väldigt glad för tips.

6 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har somliga goda plommonår gjort chutney som är lika uppskattat här hemma till en god älgstek som gå-bort-present.

Hanneles bokparadis sa...

Plommon är lite svårare, men min mor kokar i sockerlag, själv gör jag mest kräm. Man kan stoppa i vanlig sockerkaka...

Läst, sett & hört sa...

din lyckans ost som har så många plommon! lägg in dem i konjak eller madeira eller något så har du fina julklappar

Ingrid sa...

Tack allesammans! Chutney låter spännande och både kräm och spritinläggning ska jag prova på. Jag har en slatt Negrita i skåpet som jag garanterat inte kommer att dricka upp.

linjene sa...

Ingen gode forslag til bruk, her, men dei såg veldig gode ut.

Ingrid sa...

Björg: Viktoria-plommon- och mycket fina just i år!