måndag 12 december 2011

Julkalender 12: Med rötterna i Madrid

Nu är jag riktigt ute på hal is för spanska behärskar jag inte och Eulalia Galvarriato (1905-1997) är nästan utestlutande omnämnd just på sitt modersmål. Något har jag luskat ut trots allt och jag vet att hon föddes och dog i Madrid, var gift med en ännu mera känd författare , litteraturkritiker och poet- Damaso Alonso (han var också president i Spanska kungliga akademien).

Eulalia Galvarriato skrev bara en enda roman men för den blev hon mycket berömd och "Cinco sombras" blev översatt till flera språk (däribland svenska) och dessutom nominerades den till det prestigefyllda Nadalpriset. Den svenska titeln är en direktöversättning "Fem skuggor". Den finns tyvärr bara på ett fåtal bibliotek idag men jag har gjort ett försök att fjärrbeställa den. "Fem skuggor" kom ut 1947 i Spanien och den svenska översättningen är från 1953. Den handlar om fem kvinnors liv- och "the limited confines of women's lives".


Förutom denna roman skrev Eulalia Galvarriato noveller, dikter och essayer- och 1985 kom hon ut med "Raíces bajo el tiempo" (Roots under Time) som är en blandning av "intryck och tankar".


Galvarriato var, läser jag, "en fri kvinna" och var mycket aktiv vad gäller kvinnors rättigheter.

Och jag... ja, jag önskar att jag kunde läsa på spanska... men jag ser fram emot "Fem skuggor" och hoppas att den ska gå att låna hem utan problem- den är ju inte lastgammal.



2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Henne känner jag inte till men däremot hennes man. Jag ska titta i min spanska litteraturhistoria om hon nämns.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Du kan väl hojta till om du hittar något? Jag är intresserad av maken också. Jag hade ett himla bry med att försöka begripa de spanska informationstexterna- det går ju till viss del- jag kan läsa franska och många ord är lika men... det tar sin tid, det gör det. (Googleöversättningarna gillar jag inte de blir alltid så töntiga).