tisdag 29 november 2011

Ken Russell




Jag läser Ken Russells dödsruna i dagens tidning och minns.... Mest minns jag hans film "Djävlarna i Loudon" som visades (efter att först ha blivit totalförbjuden) här i Sverige i början av 70-talet. (Jag såg "Djävlarna" på en biograf vid Hötorget i Stockholm och jag höll för både ögon och öron under många scener- så absolut vidrigt var det). Oliver Reed spelade rollen som fader Granier- en kontroversiell präst som det slutade illa för. Filmen baserar sig på en roman av Aldous Huxley men Eyvind Johnson har också skrivit om häxförföljelserna som ägde rum i Frankrike under 1600-talet (Drömmar om rosor och eld).


Jag minns vidare Ken Russells mästerligt filmade "Women in Love"- som bygger på boken med samma titel (av DH Lawrence).


Kan man våga hoppas på ett större urval av DVD-utgåvor nu? Cyniskt tänkt kanske, men det vore verkligen inte fel att ge fler människor möjlighet att bekanta sig med den här skicklige filmregissören.






Inga kommentarer: