måndag 28 november 2011

Funderingar inför det nya året

Efter en natt med ylande vindar (och ylande husdjur) känns skallen något mosig och det går inte att skriva särskilt inspirerande blogginlägg idag- det kan jag konstatera. En månad kvar på året (som har rusat iväg)- och jag funderar på nya läsutmaningar. År 2011 gick mestadels i det tyskspråkigas tecken. Tack vare just det temat har jag börjat "vänja mig vid" de magsinerade böckernas värld. Jag skulle tippa att den allra största delen svenskspråkigt (läs översättningslitteratur) som jag läst under året har hämtats just från bibliotekens magasin.

Det är där de finns... juvelerna, dyrgriparna... Ta en bok som Radetzkymarschen (av Joseph Roth)- den finns inte att få tag på längre (jo, så klart via antikvariat)- och det är otroligt beklagligt. Tack och lov har Ruin förlag, Pontes förlag och Atlantis förlag gett ut en del av Roths verk i översättning.

Jag har läst "Den trogna floden" av Stefan Zeromski (Zeromski var föreslagen som mottagare av Nobelpriset i litteratur på 20-talet)- och förundrats över hur en sådan författare bara blivit helt bortglömd. Jozef Wittlins "Jordens salt" kommer att bli en av årets större läsupplevelser. Henry de Montherlants "Ungkarlarna" likaså... listan kan göras lång - och jag kommer att göra en sådan lista om någon vecka. I år blir det extra svårt att begränsa antalet- jag har läst så många otroligt bra böcker.

Som bokkonsument tycker jag att man ska leta i magasinen- här finns fynd att göra. Det är dessutom ett billigt sätt att utforska nya världar på.

Inga kommentarer: