fredag 7 oktober 2011

En enkät och en award- mina svar och mina länkar

Beslöjad morgon...

Emma som har bloggen "Emmas Bokhylla" har belönat mig med en award och jag tackar och bugar- och så ska jag svara på de sju frågorna! Sent om sider.

1. Varför började du blogga? Det var en ren sinkadus. Jag läste i ett brokigt blad om ett gäng yngre damer som kallade sig för "Bokhororna"-och som bloggade om böcker. Den bloggen kikade jag in på och hittade då länkar till andra bokbloggar. De två allra första - och som jag följer med stor glädje fortfarande var Martinas blogg "Ett hem utan böcker" och Thereses blogg
Hollyhock-Therese. Så tänkte jag att ja, det kanske inte är så svårt (rent tekniskt) att blogga- jag kan nog våga mig på det.... och så blev det så. Det är snart tre år sedan- och här är jag fortfarande.....

2. Vad har du för mål med bloggen? Jag är inte någon särskilt målinriktad person. (Jag skulle inte vilja vara ung idag- det kan jag bara säga. På 60-talet var det mycket lättare att "lukta på blommorna"- det är då ett som är säkert). Däremot kan jag väl ha önskningar- och jag tycker så klart att det är roligt om jag väcka inspiration och (mera) läslust med mina inlägg. Mitt svar blir : att väcka läsglädje- framför allt för borglömd litteratur, (även om jag försöker hålla mig ajour med "det moderna" också).

3. Vilka bloggar följer du?- Kika i högerfältet- där finns de- allihop!

4. Favoritfärg? Rött.

5. Favoritfilm? Det går inte att välja en. Jag gillar allt möjligt. Allt från "Röda nejlikan" (med Leslie Howard) till " Mississippi Burning" till "Det sjunde inseglet"....

6. Vilket/vilka länder drömmer du om att besöka? Det jag allra helst skulle vilja se och uppleva är "strövtåg i katarernas land"- och så skulle jag gärna vilja åka runt i Delta County i Michigan. Otroligt vacker natur, lär det vara där... Gladstone är målet, då.

7. Bloggar som jag själv vill ge awards- ja, förutom alla dem jag följer så också de här:

1. David Gottliebs blogg. David finns inte lägre bland oss- men hans fina inlägg är kvar- och hans ord dör inte bort i första taget. David kämpade så tappert mot sin svåra sjukdom- en hjälte var han. En inspiration.

2. Dovegrey Reader- en otroligt fin och läsvärd blogg med säte i Devonshire.

3. We Tell Ourselves Stories in Order To live- en blogg som har varit tyst alldeles för länge- jag hoppas att du vill börja skriva igen, Kajsa?

Nedtecknat i all hast- av mig, Ingrid.

2 kommentarer:

Emmas Bokhylla sa...

Ah, tack for tipsen, de skall jag kolla in pa direkten!

Ingrid sa...

Emma: Hoppas att du gillar!