söndag 23 oktober 2011

Böcker som denna...



Theodor Fontane-förnuft och fantasi av Henrik Sjögren- borde synas mera på tidningarnas kultursidor. Sidor som jag ofta tycker är väldigt oinspirerande, tyvärr. Jag saknar spridningen- jag saknar mycket av översättningslitteraturen och framför allt då från den icke-anglo-saxiska sfären. Jag har inte lagt upp någon statistik men det kunde vara nog så intressant, kanske. Vad är det som recenseras och varför... Själv känner jag en viss uppgivenhet.


Kanske kan den här boken -också av Henrik Sjögren- bringa lite klarhet i sakernas tillstånd? jag har beställt den på biblioteket. Den finns annars fortfarande att köpa via nätbokhandeln.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Uppgivenhet, det är det intressanta populära som drar läsare... Hur många läser kultursidorna?? Jag känner människor som inte ens har bokhylla..

Ingrid sa...

Hannele: Det fanns en tid då kultursidorna lästes mera och säkert med större glädje än vad som nu är fallet. Det populära säljer sig självt- det är det som kanske inte normalt sett skulle vara "populärt" som behöver lite mera press, draghjälp. Tiger man ihjäl en stor del av litteraturen blir den definitivt inte läst. Det är då ett som är säkert. Jag vill ändå tro att kultursidorna har läsare- jag tycker att det är viktigt att väcka intresse och att inspirera. Åtminstone kan man ju försöka. Visst har du rätt- många hem saknar bokhyllor (eller i vart fall finns det inga böcker i dem). Lite synd- men visst, det finns ju annat än böcker här i livet.