måndag 6 april 2009

Tema-trio: Påskekrim


Lyrans tema-trio denna vecka har temat "Påskekrim". Tre favorit-deckare.
1. Jag läste min första deckare när jag var 12 år - det var på sommaren och vi bodde "på landet"- ingen TV fanns och jag hade läst ut mina egna böcker. Från föräldrarnas bokhylla snodde jag då åt mig Maria Langs "Tragedi på lantkyrkogård"- den boken har jag fortfarande- och jag har läst om den ett par gånger genom åren- den är både spännande och väldigt kuslig. Jag minns att jag läste med ficklampa under täcket .... och sedan fick jag smak på just Maria Lang och läste en hel rad av hennes böcker. Särskilt otäck var "Farligt att förtära" med läskiga giftmord (både arsenik och cyankalium)
-
2. En annan favorit är Dorothy Sayers. "De nio målarna"- (baserat på s k "change ringing"- en deckare med många intressanta "twists and turns".
-
3. Jag är också förtjust i Islänningen Arnaldur Indridason- både "Änglarösten" och "Glasbruket" trollband mig. Tycker också det är intressant med den "annorlunda" miljön - dvs Island. Honom läser jag gärna mer av.
-

4 kommentarer:

snowflake sa...

Härligt att se fler som gillar Sayers! Den du nämner brukar väl hållas fram som hennes bästa, men jag håller inte riktigt med. Jag gillar spelet Vane-Wimsey mer. Och den i reklambyråmiljö; Mördande reklam.

Bai sa...

Eg har ikkje lese nokon av desse du skriver om, men eg skjønner at eg bør få lese Sayers, etter alle desse tematrio-deltakarane som er så positive!

Lyran sa...

Maria Lang var nog min första också, älskade dem i tidiga tonåren.

Ingrid sa...

Engelska deckare är det alldeles speciellt med.... och Maria Lang har verkligen något visst hon också.